PDA

View Full Version : eigen afbeeldingen voorzien van transparante achtergrond

marinus
25-07-2009, 03:39 PM
Hallo ACTIVlotgenoten,
Ik wil graag eigen plaatjes(of die van internet) gebruiken in ACTIVprimary zonder die irritante witte achtergrond.
Ik heb ontdekt in PSP hoe je de achtergrond transparant maakt. Heb het plaatje gesaved als WMF-bestand en geopend in ACTICprimary. Het werkt bij een witte achtergrond, maar zodra ik de paginakleur verander, komt dat akelige witte vierkantje weer terug.
Er is vast iemand die een oplossing heeft.
Ik hoop dat althans.
Marinus Scholten

malgratdemar
13-08-2009, 11:49 AM
Ik heb hetzelfde probleem bij het invoegen van een gifbestand. een oplossing heb ik nog niet gevonden.

lvdlans
14-08-2009, 10:10 PM
Ik weet niet of het ook werkt in primary of hoe het werkt, maar als je de afbeelding selecteert en de objecteigenschappen van de afbeelding kan openen (ik vermoed dat je dit bij primary het best kan doen in de ontwerpmodus) kan je bij uiterlijk de transparantie regelen. Als je de transparantie aanzet en vervolgens op kleur klikt dan krijg je een miniatuur van je afbeelding. Klik dan op de kleur (in de afbeelding) die transparant moet zijn. Dan wordt dat alles wat die kleur heeft in de afbeelding transparant.

Zo heb je geen extra werk in PSP o.i.d. ;)

marinus
21-08-2009, 05:19 PM
Ik heb dat idee geprobeerd in ACTIVprimary, maar krijg dat niet voor elkaar. Zou het wel werken in ACTIVstudio of in INSPIRE?
Wel lukt het met het fototoestel-tooltje: Als je dat selecteert kun je met de optie van punt naar punt wegknippen wat je niet wilt zien. Vervolgens het plaatje bewaren in de bibliotheek, klaar. Maar dat is monnikenwerk, hoewel het resultaat goed is.
Het moet sneller kunnen.
Marinus

lvdlans
25-08-2009, 04:34 PM
In Primary werkt het wel. Je moet wel de ontwerpmodus aanzetten. Zonder dit kan je niet bij de extra (en in primary verborgen) eigenschappen komen. In de attachment heb ik een kleine handleiding voor dit probleem.

Als je dit volgt kan het haast niet misgaan.

Als het alsnog misgaat zou je dan een voorbeeld-flipchart toevoegen zodat ik kan kijken waar je dan vastloopt.

marinus
25-08-2009, 09:30 PM
Dag Lennart,
Bedankt voor de duidelijke instructie en het werkt inderdaad. Het gaat heel wat sneller dan met het fototoestel.
Niet elke afbeelding is even geschikt, denk ik. In de flp zie je een paar voorbeelden die prachtig zijn geworden en enkele mindere( bv. bekken, claves ). Die zou je dan verder moeten bewerken in bv. PaintShopPro?
Marinus

lvdlans
25-08-2009, 11:04 PM
Het lijkt er inderdaad op dat je de slechte afbeeldingen nog moet bewerken. Dit kan in paintshopPro.

Het gebeurt wel vaker dat er wat slechte kopieën van afbeeldingen op het internet zwerven. Deze afbeeldingen zijn meestal ingescand, of verkeerd opgeslagen waardoor de achtergrondkleur niet helemaal gelijk is.

marinus
26-09-2009, 11:31 AM
Dag Lennart,
Je tip pas ik vaak toe, zo kun je je resources prachtig aanvullen.
Is het nu ook mogelijk de gemaakte transparante afbeeldingen te gebruiken in bijvoorbeeld Word?
Marinus

lvdlans
11-10-2009, 03:27 PM
Nee, helaas. De transparantiefunctie werkt alleen binnen Activ-software. Om de afbeeldingen in Word te gebruiken moet je weer handmatig met PSP alles aanpassen.

marinus
11-11-2009, 10:56 PM
Beste Lennart en andere forumleden,
Met de transparante achtergronden van plaatjes heb ik het nu prima voor elkaar. Eenzelfde vraag doemt op voor het transparant maken van achtergronden van animaties. Weet iemand daar een oplossing voor?
Marinus

NLsupport
17-11-2009, 01:05 PM
Hallo Marinus,

Het is op dit moment bij mijn weten (nog) niet mogelijk om de achtergrond van animaties and videos te bewerken via Primary of Inspire.
Ik zal in ieder geval een verzoek indienen bij het development team om dit bij een toekomstige versie op te nemen.
Al na gelang meer mensen hierom vragen wordt de priorteit van zo'n verzoek dan dringender.

Gr,

Wendy