PDA

View Full Version : activerende lesvormen in Voortgezet onderwijs

norbert10
12-02-2008, 07:11 PM
beste Collega

hierbij wil ik je wat tips vragen.

Op welke manier bereik je met behulp van het activboard een (inter-) actieve les?

Ik geef natuurkunde, science en ANW op HAVO en VWO.

Ik heb zelf in het begin al mijn stof op de flipcharts getypt.
De leerlingen vonden dit vervelend.
Momenteel probeer ik pakkende plaatjes te combineren met sommen. Ik probeer in de voorbereiding dus niet teveel op een flipchart te schrijven en veel met vraag en antwoord te werken.

Ik ben benieuwd of er goede ervaringen zijn met "containers" en "acties". Heb er zelf wat mee geexperimenteerd, maar nog geen echte toepassing in het voortgezet onderwijs gevonden.

Wat wel goed werkt is de opgaven (de plaatjes) uit het boek scannen en die gebruiken bij bespreking van opgaven.

als voorbeeld een flipchart aantekeningen voor een 4e klas VWO.

ik hoop dat ik wat tips van jullie kan krijgen!?

groeten
Norbert

frauke
29-08-2008, 03:31 PM
dag Norbert
heb je de templates bekeken die in de software zitten? Al zijn ze in het Engels, ze zijn te vertalen en hebben mogelijkheden. Ik gebruikt ze in groep 7/8. Heb je Activotes? Duur maar top in gebruik en klassenmanagement. Heb je de videos en toptips bekeken, zijn er ook voor Activstudio. Op Prometheanworld.com. Als je een voorbeeld zoekt met containers en acties, kun je mijn flipchart TOPO gr6 downloaden, ik heb hem net hier op het forum bij de thread containers? geplaatst. En onder recources staan genoeg flipcharts die je kunt gebruiken, lijkt mij, al moet je ze vermoedelijk vertalen.
Succes,
Frauke